Eb&Vloed - Blog

07 maart 2011

Denimheads by Scotch & Soda

We ontmoeten Alex Jaspers, manager denim department, op de productie- en stylinglocatie van Scotch & Soda aan de Keizersgracht. De unieke sfeer van het atelier is adembenemend: in een voormalige kerk treffen we het resultaat van de passievolle werkwijze van stylisten en ontwerpers. “Scotch & Soda bestaat uit passionele mensen” begint Alex direct vol enthousiasme te vertellen. “Als ik ’s ochtends boven kom klinkt er klassieke muziek uit de speakers en werkt iedereen vol overgave aan de nieuwe collecties. Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt.”

Het kenmerkt Scotch & Soda, een merk dat vooral het product wil laten spreken. Alex: “Van Scotch & Soda zie je geen grote billboards, de focus ligt op onze producten en combinaties.” Detaillering en kwaliteit staat hierbij centraal: “A small detail makes a big difference. Scotch & Soda is een merk van kosmopolieten, dromers en creatieve geesten, net iets anders dan mainstream. Onze uitstraling is vintage georiënteerd, het is je favoriete kledingstuk dat je al heel lang draagt en nooit meer weg wilt gooien.”

Amsterdams Blauw
Binnen deze filosofie is ruim een half jaar geleden Amsterdams Blauw ontwikkeld, de nieuwe denimcollectie van Scotch & Soda. “Ons doel was het creëren van een geheel nieuw imago en identiteit. Hoe ziet de drager er uit? Hoe gaat het ruiken? Welke kledingcombinaties zijn mogelijk?” Verslaving en passie zijn hierin voor Alex de sleutelwoorden: “You’ve got to love it to live it. Het High School gevoel vanuit Amerika kenmerkt Scotch & Soda, dit imago hebben we meegenomen in Amsterdams Blauw. De denims zijn jong en fris, maar ook het ruige en donkere karakter van Rock & Roll is duidelijk aanwezig. Vervolgens is de detaillering dan weer geïnspireerd op het puristische Japan.”

De liefdevolle band tussen Scotch & Soda en Amsterdam -onlosmakelijk met elkaar verbonden- heeft aan de basis gestaan voor de naam Amsterdams Blauw. “Scotch & Soda is een echt Amsterdams merk. De collectie ligt straks in 60 landen, maar niemand zal zich afvragen wat Amsterdam betekent. De stad heeft wereldwijd een geweldig imago.” Amsterdams Blauw is bovendien een echt bestaande kleur, aldus Alex: “In de Gouden Eeuw werd porselein vanuit Azië geïmporteerd. Dit blauwe porselein was een mix van olieverf en indigo en de kleur werd hier bekend als Amsterdams Blauw.”

Denimheads
Het zijn de woorden van een -zoals Alex het zelf typeert- Denimhead: praat met ze over denim en er gebeurt iets in hun ogen. “Denimheads zijn mensen met een verslaving voor spijkerbroeken, het zijn liefhebbers van pure, droge, handgemaakte denim met aandacht voor de kleinste details. In onze ogen is denim passie: het zijn de blauwe vingers, de blauwe schoenen en een blauwe onderbroek op de fiets als het geregend heeft. Deze passie staat centraal in de creatie van Amsterdams Blauw en wordt gedragen door iedereen die hier werkt of in onze showroom rondloopt.”

Eb & Vloed
Het is de liefde, de inspiratie en bovenal de details die Eb & Vloed deed smelten; de kledinglijn neemt inmiddels een prominente plaats in binnen onze collectie. De knoopjes, de stiksels of een knipoog naar het logo van Amsterdam; aan ieder detail is aandacht besteed, waardoor we onze klant met behulp van Amsterdams Blauw uiterst compleet en van top tot teen kunnen kleden. Wij houden van ‘no nonsense’ en juist daarom mag een goede denim -pretentieloos, een werkmansproduct en passend voor iedereen- absoluut niet ontbreken in je collectie.

Dit gevoel wordt nog één keer benadrukt door Alex, wiens laatste woorden in ons hoofd rondzingen tijdens de terugreis naar Vlieland. “Denim is de perfecte imperfectie, je eigen lijf gaat er in staan. Het creëert een lifestyle, een gevoel en een identiteit. De vorm van je telefoon of het gaatje op je kontzak: niemand heeft dezelfde denim als jij.”